(para)liturgia abp Fulton John Sheen Akatyst Alfred Delp Antonietta Meo antysemityzm artykuły autobiograficznie Belgia Benedictines of Mary Queen of Apostle Benedykt XVI Betlejem bł. Anna Katzrzyna Emmerich bł. Maria od Męki Pańskiej bohomazy Budapeszt C.S. Lewis celibat Chile Chiny cierpienie Cristina Scuccia Daniel Olbrychski dr Kenneth Howell Droga Krzyżowa dusze w czyśccu cierpiące Egipt eremityzm eschatologia stosowana Etiopia EWTN Film o Basi FMM garnki świętych gender Gianna Jessen Gloria Polo Gorzkie Żale Grupa MoCarta Harald Meldal Eia homeopatia Janusz Radek Jarmark Cudów Jeanne Bigard joga Johann Pachelbel Johann Sebastian Bach kard. Antonio Cañizares Llovera kard. Francis Arinze kard. Raymond Burke Karmel Kenia Khalil Gibran kmiotek teologiczny krajobrazy ducha ks. Bernardo Antonini ks. Guido Marini ks. Kazimierz Matwiejuk ks. Marian Rajchel ks. Mateusz Dziedzic ks. Nicola Bux ks. prof. Józef Naumowicz Ks. Rafał Sorkowicz SChr ks. Roman Kneblewski ks. Sergiusz Orzeszko IDP książka lekko Leszek Kołakowski Leszek Korzeniecki Liban Londyn m. Mary Angelica of the Annunciation PCPA Madagaskar Marek Grechuta maryjnie metropolita Chios Psarry i Oinousses Marek Michael Voris misje Mniszki św. Pawła Pierwszego Pustelnika (paulinki) modlitwa Modlitwa Jezusowa nadinterpretacje Nick Vujicic nowenna o. Adam Bartyzoł CMF o. Anzelm Fraczek OSPE o. Augustyn Pelanowski OSPPE o. Benedict Groeschel CFR o. Joachim Badeni OP o. John O’Malley SI O. Joseph-Marie Verlinde o. Józef Witko OFM o. Mark Kirby OCist Ojcowie Pustyni papistka Passion of the Christ Piotr Jaskiernia (Hiob) poezja pomruki powołanie powołanieRepublika Środkowoafrykańska półgębkiem przez oczy do serca przez uszy do duszy psalmy oparte na faktach psychologia qi Radek Malinowski Real Catholic TV Robert Tekieli Rosalind Moss Rosja Różaniec Rumunia s. Gabrielis Monika von Ballestrem FMM s. Jadwiga Wudarczyk CR s. Władysława Piróg FMM s. Yolanda Moquete FMM Słowo-twórstwo spowiedź Szymon Hołownia św. Ambroży z Mediolanu św. Charbel Makhlouf św. Franciszek z Asyżu św. Józef z Kupertynu św. Pio z Pietrelciny św. Teresa od Jezusa świątecznie Tanzania teatr walka duchowa Wietnam wilcze stada Winogradów Wisława Szymborska Wojciech Cejrowski Wyspa (Ostrov) Yes Prime Minister z lasu przyniesione za życiem

20 czerwca 2013

ekumenicznie



Stanowisko Kościoła Prawosławnego (metropolity Chios, Psarry i Oinousses Marka), w sprawie jogi.


Do wielebnego duchowieństwa i oddanego laikatu naszej świętej metropolii.
Bracia moi,
istotną cechą naszych czasów jest zamieszanie, dające się zauważyć w różnych aspektach ludzkiego życia. Typowym przykładem tego zamieszania duchowego i egzystencjalnego jest fakt, że joga, która zasadniczo stanowi religijną techniką hinduizmu, promowana jest w naszych krajach, w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych, jako ćwiczenia czy styl fitnessu, który uwolnić nas od wielu problemów, wynikłych ze stresującego trybu życia.

Ale co to jest joga? Słowo joga pochodzi od sanskryckiego słowa yujwhich i oznacza "zjednoczyć się", to jest: zjednoczenie indywidualnej duszy z bezosobowym Absolutem hinduizmu (zob. P. Schreiner, hasło joga w : Wörterbuch des Christentums, 1995, s. 1376). Zjednoczenie to uważa się za wyzwolenie i odkupienie ludzkości od karmy, czyli od skutków naszych wyborów i działań w rzekomo poprzednim życiu.

Ponadto, przy samym pojęciu jogi, musimy podkreślić, że jest ona wykorzystywana jako termin określający jedną z sześciu klasycznych szkół ortodoksyjnej filozofii hinduskiej (zob. H. Baer, hasło ​zdrowie, w: Lexikon der Sekten, Sondergruppen und Weltanschauungen, wyd. 7, 2001, s. 1166/74).

Ale czy joga to tylko ćwiczenia? Czy można rozgraniczyć ćwiczenia od ich religijnej treści i otoczki? Czy można ignorować cel, dla którego się ją praktykuje? Bez wątpienia nie.
A co twierdzeniami różnych ośrodków, instytutów, szkół, grup, czasopism i siłowni, które zaręczają, że joga religijnego charakteru nie posiada, że opiera się na "naukowych" psychosomatycznych praktykach lub też ćwiczenie prowadzące do prostego życia i duchowego samo-poznania? Bez wątpienia te twierdzenia są nieprawdziwe. Jakże często dezinformują one i mamią pomocy niezwykle atrakcyjnego słownictwa (patrz R. Hauth, (Hrsg.), Kompaktlexikon Religionen, 1998, str. 366).

Wręcz przeciwnie; joga to usystematyzowana teoria religijna; techniki, które przechodząc przez kilka etapów, z których jednym jest medytacja, jaka prowadzi ćwiczących, przy wstarciu nauczyciela (guru), do odosobnionego życia, w jedności z hinduistycznym bezosobowe Absolutem. W ten sposób człowiek zostaje odkupiony i naprawia błędy popełnione w poprzednich swych wcieleniach.

Na podstawie powyższego możemy dostrzec, że postrzeganie jogi jako zaledwie ćwiczenie jest nieuzasadnione. A dlatego 1), że jest ona jednym z podstawowych rysów systemu hindustycznego, 2) nie może istnieć w oderwaniu od swego religijnego charakteru stosownie do treści i celu ćwiczeń, 3) to jest nierozerwalnie związana z anty-chrześcijańską koncepcją reinkarnacja, oraz 4) dlatego że stanowi "humanistyczną" próbę odkupienia człowieka przez ćwiczenia, praktyki i uczynki.

Dlaczego przeróżne techniki jogi są niebezpieczne? Odpowiedzi udziela choćby artykule o jodze z encyclopedii Δομή. Napisano tam tak: "Wiadomo, że ćwiczenie jogi kreuje u poszczególnego człowieka pewne właściwości fizjologiczne - oraz parapsychologiczne - ponieważ odwraca pewne funkcje fizyczne i psychiczne" (Δομή, t. 4, str. 199..).

Podsumowując nasz wywód, czy aby joga jest tylko ćwiczeniem, musimy jeszcze raz przypomnieć to, co oczywiste. Nasza tożsamość prawosławnych chrześcijan ma większą wartość niżeli jakieś hinduistyczne praktyki religijne w dowolnym aspekcie naszego życia.

Zbawienie człowieka, który jest swobodnie zamieszkuje w Cerkwi, to dzieło i dar miłości i łaski Chrystusa Pana. To do nas przemawia z powagą Apostoł Paweł: "Tak więc w Chrystusie Jezusie wszyscy jesteście synami Bożymi przez wiarę, gdyż wszyscy, którzy jesteście ochrzczeni w Chrystusa, przyoblekliście się w Chrystusa" (Ga 3, 26-27), oraz: "Nie ciągnijcie jarzma z niewierzącymi. Cóż bowiem za uczestnictwo sprawiedliwości z nieprawością? Albo co to za towarzystwo światła z ciemnością?" (2 Kor 6, 14-15).

W gorącej ojcowskiej modlitwie,
+ Marek, metropolita Chios, Psary i Inusses

za: rebelya.pl/forum
źródło: thesobornosc.ogr